Kundenkät anpassad till era behov
Vi kan skräddarsy enstaka enkäter eller ett omfattande kundfeedback-program. Varje aspect av genomförandet – från frågeformuleringar till datainsamling, analys och rapportering – anpassas för passa era förutsättningar och specifika behov. För insamling av svar använder vi oss främst av webbenkäter som distribueras antingen via e-post eller via SMS.
Vi mäter oftast kundnöjdhet och kundlojalitet med hjälp av Nöjd kund index och Lojalitetsindex och vårt Kundupplevelseindex ger er ett övergripande nyckeltal för hela kundupplevelsen. Vi kan naturligtvis även mäta/använda andra nyckeltal om ni har specifika önskemål.
Förutom de övergripande nyckeltalen så inkluderas frågor kring olika delområden / kvalitetsfaktorer så som medarbetarna, produktkvalitet mm. samt frågor för att fånga in förbättringsförslag och andra önskemål.
Insiktsfulla rapporter
Våra rapporter ger en detaljerad översikt av svaren från undersökningen. Vi kan hjälpa er att analysera resutatet för annat identifierar vi vilka kvalitetsfaktorer och vilka olika steg i kundresan ni bör prioritera för ökad kundnöjdhet och kundlojalitet. Rapporterna kan levereras som detaljerade rapporter i power point direkt till er e-post och/eller att ni tar dela av resultatet genom en webbaserad portal dr ni kan göra egna analyser och rapporter.
Att bara analysera siffror och nyckeltal ger sällan tillräckligt bra kundinsikt för att utveckla verksamheten. Man måste även förstå varför kunderna är nöjda/missnöjda. Därför analyserar vi oftast även kundernas kommentarer och förbättringsförslag då detta är en viktigt källa till att förstå kunderna.
För en utförligare analys kan vi även koppla ihop resultatet av er kundundersökning med hårda värden som tex. kundklagomål, kundavhopp, omsättning/vinst för olika kundgrupper osv.
Exempel på vad rapporteringen kan omfatta:
- Utförlig och insiktsgivande rapport med snygg och tydlig grafisk presentation.
- Nyckeltal som Nöjd kund index, Kundupplevelseindex och Lojalitetsindex.
- Prioriteringsanalys av faktorer för att få ökad kundnöjdhet och kundlojalitet.
- Analys av motiveringar och kommentarer.
- Rekommendationer på konkreta åtgärder.
- Webbaserad rapportportal, larm vid låga resultat, textanalys, systemstöd för åtgärdsplaner
- Workshop kring undersökningsresultatet och konsultstöd för att skapa konkreta åtgärdsplaner.
Från kundenkät till åtgärdsplaner
Det verkliga värdet av en kundundersökning ligger i att agera på insikterna. I arbetet med en kundenkät kan vi även erbjuda stöd för att utveckla åtgärdsplaner från feedbacken. Genom rådgivning och workshops enligt vår arbetsmodell Action Aid kan vi stötta er i att omvandla kundinsikter till konkreta åtgärdsplaner.
Gör ni en löpande kundenkät kan vi även hjälpa utforma rutiner för hur ni kontinuerligt kan utvinna kundinsikter och omvandla det till åtgärdsplaner och förbättringsåtgärder.
Arbetsgång för kundenkäter / kundundersökningar
Förberedelser
– Uppstartsmöte
– Utformning av frågebatteri
– Uppsättning av frågor osv. i enkätverktyg
Datainsamling
– Vi skickar ut kundenkäten via e-post eller SMS. Ibland kombineras olika metoder.
– Övervakning av inkommande svar, avstämningar och support
Sammanställning och analys
– Kontroll av data
– Uppsättning av diagram och tabeller
– Analys av resultat, korskörningar osv
– Beräkning av nyckeltal för kundnöjdhet (NKI) och kundlojalitet.
– Analys av öppna svar som motiveringar och förbättringsförslag
Leverans av rapporter och åtgärdsarbete enligt era önskemål
– Genomgång och presentation av resultat
– Genomförande eller medverkan på workshops
– Stöttning för att upprätta handlingsplaner