Marknadsundersökning

En marknadsundersökning kan hjälpa er att fatta bättre informerade beslut. Om ni vill testa en ny produkt, kartlägga attityder och trender på marknaden kan en marknadsundersökning vara ett bra verktyg.

Via oss får ni en skräddarsydd marknadsundersökning som anpassas till just era behov. Vi hjälper er med alla steg i undersökningen, hela vägen från utformning av frågor, urval, insamling av data till analys och rapportering.

 

Skräddarsydd marknadsundersökning

Vi använder ingen färdig mall med frågor när vi ska göra marknadsundersökningar. Istället skräddarsyr vi er marknadsundersökning utifrån just ert specifika behov. Utifrån det mål med undersökningen så tar vi ett förslag på frågor som vi stämmer av med er. Att undersökningen är anpassad till sitt specifika syfte och har relevanta och korrekt utformade frågor är avgörande för en lyckad marknadsundersökning.

Allt från frågor, undersökningsmetod och rapportering anpassas helt era behov och önskemål, målgrupp osv. Vi kan även hjälpa till med valda delar av en undersökning tex. om ni endast vill ha hjälp med att utforma frågor, att samla in svar eller om vill få hjälp att sammanställa och analysera data som ni redan har samlat in.

Vi gör marknadsundersökningar riktade till både privatpersoner och företag och vi kan tex. göra undersökningar med ett representativt urval av befolkningen eller rikta er marknadsundersökning mot företag inom vissa branscher och olika typer av yrkesgrupper osv.

 

Frågor som en marknadsundersökning kan besvara:

  • Hur ser efterfrågan ut, inom vilka målgrupper är den störst?
  • Vilka kriterier använder er målgrupp och olika segment vid valet av produkt/leverantör?
  • Hur värderar marknaden olika egenskaper hos er typ av produkt och hur står ni er i konkurrensen?
  • Vilken attityd har marknaden kring er typ av tjänst/vara/produktkategori?
  • Hur ser målgruppen på ert tänkta produktkoncept, finns det en marknadspotential?

 

Förstklassig analys och rapportering

När vi har samlat in alla data så sammanställer vi vanligtvis resultatet till en utförlig och tydlig analysrapport med tydliga och lättlästa diagram och annan grafik. Vi analyserar resultatet och oftast presenterar vi även slutsatser och ger våra rekommendationer utifrån resultatet. Förutom en rapport så kan resultatet från er marknadsundersökning även levereras i andra format (utifrån era önskemål) och omfatta allt från rådata till infografics.

 

Exempel på vad rapporteringen kan omfatta:

  • Utförlig analysrapport med lättläst och pedagogisk grafisk presentation.
  • Jämförelse mellan olika segment/målgrupper.
  • Analys av både kvantitativ (siffror) och kvalitativa (text/öppna frågor) svar.
  • Sammanfattning, slutsatser och rekommendationer.

Marknadsundersökning resultat

 

Kvalitativa och/eller kvantitativa marknadsundersökningar

Våra konsulter har kompetens och erfarenhet från många olika former av både kvantitativa och kvalitativa marknadsundersökningar.

Beroende på syfte, målgrupp med mera så väljer vi den metod som passar bäst. Vi kan genomför er marknadsundersökning med flera olika metoder som telefonintervjuer, webbenkäter, webbpaneler, fokusgrupper, personliga intervjuer med mera. I samråd med er väljer vi den eller de metoder som blir bäst för just er marknadsundersökning.

 

+

Mer om våra undersökningsmetoder

Nedan är de huvudsakliga metoderna som vi använder oss av när vi ska samla in data till en marknadsundersökning / marknadsanalys.

TELEFONINTERVJUER
Telefonintervjuer är i många fall en mycket bra metod för att samla in data till en marknadsundersökning. Bland annat så kan det vara så att målgruppen inte går att nå på något annat sätt eller att det finnas saker i undersökningen som kräver att vi kan förtydliga eller ställa följdfrågor. Vi strävar alltid efter att få så hög svarsfrekvens som möjligt och oftast ger telefonintervjuer högre svarsfrekvens än vid andra metoder, något som är extra viktigt i de fall man har en mindre målgrupp eftersom varje svar då blir av stor vikt.


WEBBPANEL
Webbpaneler är ett snabbt och relativt billigt och lämpar sig väl om man har en marknadsundersökning där man vill ställa frågor till en stor mängd personer. Genom att vi har en mängd olika bakgrundsinformation om panelmedlemmarna så kan vi rikta oss till en mycket specifik målgrupp. Vi arbetar i huvudsak med en telefonrekryterad webbpanel av högsta kvalitet som har en sammansättning som mycket väl matchar Sveriges befolkning avseende tex kön, ålder och geografisk spridning.


WEBBENKÄT
Webbenkäter en flexibel och kostnadseffektiv metod. Via webbenkäter kan vi göra en marknadsundersökning som innehåller bilder och filmer. Webbenkäter leder ofta till stora mängder kommentarer och öppna svar.

En webbenkät kan användas på många olika sätt, den kan tex. skickas ut med e-post, vi kan länka till webbenkäten via en webbsida och enkäten kan läggas som en pop up. Våra webbenkäter är mobilanpassade så att de går fungerar utmärkt att svara på alla våra undersökningar via mobiltelefoner och surfplattor


FOKSGRUPPER
Fokusgrupper kan vara ett bra verktyg för att få fram kreativa förslag genom att det skapar en dialog mellan deltagarna som skapar nya infallsvinklar och insikter som inte deltagarna skulle komma fram till vid personliga intervjuer på tu man hand.

Exempel på områden där fokusgrupper är användbara är: Idégenerering för produktutveckling, test av nya produktkoncept, värderingar och attityder kring varumärken eller för att få insikt i kunders underliggande behov. Det kan även användas i en förundersökning till en större marknadsundersökning genom att det kan hjälpa till att definiera undersökningsproblemet och för att får underlag för utformning av frågeformulär.

SKRIVBORSUNDERSÖKNINGAR
Detta innebär att vi söker upp och sammanställer redan tillgänglig information så att den blir tillgänglig för er i ett hanterbart format. Detta kan handa om försäljningssiffror, antal företag i en viss bransch, information om konkurrenter, priser, marknadsandelar osv.
+

Kundkommentarer

Länsstyrelserna
Jag kan varmt rekommendera Next som gjorde ett snabbt, proffsigt och kvalitetsmässigt gott arbete med den enkätundersökning som vi gjorde till landets kommuner.

Hjälp hemma
Vi är mycket nöjda med hur undersökningen genomfördes och presenterades. Samarbetet med Sven-Tore Bengtsson på Next fungerade mycket bra, han var väldigt lyhörd och kom med bra lösningar. Vi kommer att använda underlaget för kommande marknadsplan och känner att den utgör ett gediget underlag för vårt framtida marknadsföringsarbete.

Redpoodle Systems
Samarbetet med Next fungerade mycket smidigt och Next visade prov på att kunna utforma en skräddarsydd marknadsundersökning som gav svar på just det vi ville få svar på. Rapporten vi fick var tydlig och utförlig samt noggrann fördelad på de svarskategorier som är viktiga för oss.

Kisskollen – Utvecklat vid KTH
Vi uppskattade samarbetet med Next och är mycket nöjda med resultatet. Vi hade en bra dialog om innehållet och upplägget av marknadsundersökningen, och kände att vi hade bra kontroll under processen. Utförandet, sammanställningen och leveransen gick snabbt och resulterade i fantastiskt bra insikter om vår affärsidé!

 
 

Vill ni göra en marknadsundersökning?

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort.

Jag vill veta mer