Fokusgrupper

Fokusgrupper är en kvalitativ undersökningsmetod som kan vara ett utmärkt verktyg för vissa typer av undersökningar. Fokusgrupper kan exempelvis användas vid produkttester, tjänsteutveckling, kartläggning av kundresan eller för att få djupare insikter kring ett varumärke, en reklamkampanj osv.


Vi erbjuder både traditionella fokusgrupper och fokusgrupper som görs online. För det mesta går det minst lika bra att göra folksugrupperna online och ibland är det bättre att foksugrupperna görs online  än samla alla deltagarna i ett och samma rum.

 

I fokusgrupper är det dialogen som uppstår mellan deltagarna som är den främsta fördelen jämfört med göra djupintervjuer med en deltagare åt gången. Därför är det viktigt att få rätt dynamik i diskussionen och att deltagarna är engagerade.

Fokusgrupper

Så genomför vi fokusgrupper

Vi tar gärna ett helhetsansvar för genomförandet och hjälper er med allt från planering, rekrytering av deltagare, genomförande av fokusgrupperna till rapport. Vi inleder med ett uppstartsmöte där vi diskuterar igenom projektet, bestämmer målgrupp, sätter en tidsplan, går igenom vilken information ni vill få ut osv.

Nästa steg är utformning av frågeguiden och att rekrytera deltagare utifrån de kriterier som motsvarar er önskemål för målgruppen.

Fokusgrupperna görs sedan antingen ”öga mot öga” i en lämplig lokal eller också görs grupperna online där deltagarna är med via videolänk. Vår moderator ser till att alla frågeområden behandlas och att alla deltagare är aktiva under fokusgruppen och att följa upp med följdfrågor.

Efter att fokusgrupperna är genomförda summerar vi allt material i en tydlig rapport där vi återger illustrerande citat, sammanfattar resultatet och lyfter fram intressanta slutsatser. Ni kan även få full dokumentation i form av videoinspelning och/eller transkribering av fokusgrupperna i sin helhet.

Stockholm

Fokusgrupper online

Det är numera väldigt smidigt att göra fokusgrupper online och det finns kan finnas många fördelar med att genomföra fokusgrupper online jämfört med ett traditionellt genomförande  Några av fördelarna med att göra fokusgrupper online är:

Lägre kostnad
Att göra fokusgrupperna online sparar en hel del kostnader för både lokal och arbetstid.

Avstånd är inget hinder
Om målgruppen finns utspridd över ett stort områden eller på många olika platser kan det vara svårt att få dem att samlas i en lokal för att delta.

Bättre möjlighet till uppföljning
Fokusgrupper som genomförs online kan pågå under en längre period genom att det blir relativt smidigt att göra med flera omgångar av fokusgrupperna med samma deltagare. Vi kan då följa upp intressant spår och lägga till nya frågeställningar som dyker upp inför varje genomförande. Deltagarna kan tex. ladda upp bilder eller filmer vilket ger förbättrad förståelsen och en mer målande beskrivning.

Fokusgrupper_online

 

Vill ni göra fokusgrupper?

Fyll i kontaktformuläret så kontaktar vi dig inom kort.